Nu echt vakantie! - Reisverslag uit Portiragnes, Frankrijk van Sylvia en Gert Davids - WaarBenJij.nu Nu echt vakantie! - Reisverslag uit Portiragnes, Frankrijk van Sylvia en Gert Davids - WaarBenJij.nu

Nu echt vakantie!

Door: Sylvia en Gert

Blijf op de hoogte en volg Sylvia en Gert

11 Mei 2015 | Frankrijk, Portiragnes

De hele week hebben we visite gehad en het gaat nog even door. Zaterdag 2 mei kwamen Marcel, Sandra met hun kinderen Jasper en Isa, zondag onze dochter Suzanne, dinsdag Johan en Mirjam met Elias en Marlinde. En vandaag, maandag, zijn de zus van Gert, Marian, en haar vriend Wim gekomen. Erg gezellig!
En aangezien het nu ‘gewoon’ vakantie voor ons is hebben we ook alle tijd van de wereld voor ze. En dus doen we af en toe samen leuke dingen. Met Suzanne het meest maar dat is ook wel logisch. Zo zijn we deze week voor het eerst in het wellness-gedeelte van de camping geweest. Een prachtig nieuw onderdeel van het zwembad, alleen voor 18+ zodat het er heerlijk rustig is voor wie dat kan waarderen.
Een bezoek aan Terrassonne stond ook op het programma, eh, sorry: Carcassonne natuurlijk. Maar ja, het is ook één groot terras! Een prachtige oude, ommuurde stad met een mooi uitzicht over de omgeving. Uiteraard heeft het toerisme grote invloed op de stad maar toch is een heel prettige sfeer behouden gebleven. Erg leuk om te bekijken als je in de buurt bent. Wij reden er niet via de snelweg naartoe. Had wel gekund maar dan mis je toch veel van de omgeving. Bovendien wilden we eerst nog een keer de Ecluses de Fonseranes bekijken met onze gasten.
Met Suzanne zijn we ook aan het fietsen geweest. Valras-Plage stond op het programma. Via een mooi natuurgebied naast Portiragnes-Plage trapten we onder een lekker zonnetje richting Valras-Plage. Helaas bleek een veerpont, waar we verleden jaar wel gebruik van hadden gemaakt, buiten het seizoen niet te varen en dus strandden we (letterlijk) in het zicht van de haven op 75 meter afstand. Omfietsen zou ruim 12 km extra betekenen en daar hadden we geen zin in. Dus fietsten we maar weer terug. Onderweg konden we nog de kracht van water vaststellen: hele stukken van de weg waren recentelijk weggespoeld.
Op zaterdag gingen we naar de markt van Pezenas. We gingen er met zijn allen heen en Marcel en Sandra zouden vanaf Pezenas met hun kinderen doorrijden naar het vliegveld van Nîmes om van daaruit weer richting huis te vliegen. 1 Ding is zeker: als je met 11 man op een markt met elkaar in gesprek gaat creëer je een aardige opstopping! En dus zijn we maar snel door gelopen.
Op zondag ging de wekker om 5:30: Suzanne moest weer naar het vliegveld in Marseille gebracht worden. Haar week, die ze helaas vooral verkouden heeft doorgebracht, zat er alweer op. Keurig op tijd kwamen we op het vliegveld aan en zwaaiden Suzanne uit toen ze door de douane ging. We zijn daarna doorgereden naar Marseille, parkeerden de auto en zijn op fiets aan het verkennen gegaan. Toevallig kwamen we eerst in een gigantisch groot en luxe shopping-mall, Les Terasses du Nord, gelegen iets ten noorden van het oude centrum van de stad. Drie verdiepingen hoog (exclusief parkeergarage), en een terras aan de achterzijde dat een prachtig uitzicht biedt over een deel van de haven van Marseille en dan met name het deel waar cruiseschepen aanleggen.
Vervolgens zijn we de stad in gefietst. Daar bleek wel dat Marseille veel aantrekkingskracht op toeristen heeft want je hoorde er veel verschillende talen. Na een wandeling die vooral over de markt langs de oude haven voerde vonden we het welletjes en zijn we weer terug gereden naar de camping.
Volgende week onze laatste blog. Dan vanuit Assen want maandag willen we weer thuis zijn via een overnachting in Passavant la Rochère. Daarover dan meer.

• 12 Mei 2015 - 08:33

Carolien Kolk:

Sylvia, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een fijne vakantie samen met Gert.

Groetjes, Carolien Kolk

• 12 Mei 2015 - 09:50

Marjan:

Jammer dat het allemaal zo verlopen is! Ik hoop dat het inmiddels beter met je gaat. Geniet lekker van de vakantie, uit jullie verslag maak ik op dat je in een prachtige omgeving zit. Geniet van je bezoek!